Pakketautomaten en duurzaamheid. Hoe zit dat nu eigenlijk?

Pakketautomaten en duurzaamheid. Hoe zit dat nu eigenlijk?

6 mei 2021

De pakketbezorging in Nederland groeit enorm onder invloed van een groeiende e-commerce. Waar in 2015 in Nederland nog 312 miljoen pakketjes werden bezorgd, steeg dat aantal in 2020 tot (naar schatting) een dikke 600 miljoen pakketjes. In de laatste maanden van 2020 steeg alleen al bij PostNL het aantal bezorgde pakketjes tot een duizelingwekkende 1,7 miljoen per dag! (Bron: ACM en PostNL.) En de verwachtingen zijn alom dat het einde van die groei nog niet in zicht is en met 10-15% per jaar zal blijven toenemen.

Thuisbezorging biedt de consument een hoop gemak, maar er is ook een keerzijde aan deze luxe door die onstuimige groei. De straten worden steeds drukker met bezorgdiensten en dat gaat, naast toenemende irritaties en ongemakken, gepaard met de nodige uitstoot en extra verkeersdruk. Elektrisch vervoer en bundeling van vrachten leveren weliswaar een belangrijke bijdrage aan verduurzaming van The Last Mile, maar er wordt door gemeenten, ontwikkelaars en gebouweigenaren daarom ook steeds nadrukkelijker gekeken naar aanvullende oplossingen.

Duurzaam bouwen is meer dan energiebesparing
Dat er steeds duurzamer gebouwd wordt, mag geen verrassing meer zijn. Bij de ontwikkeling van gebouwen staan respect voor mens en milieu voorop. Vanzelfsprekend wordt daarom bijvoorbeeld rekening gehouden met verantwoord materiaal- en watergebruik, een gezond binnenmilieu (ventilatie) en energiebesparende maatregelen. Maar om een gebouw, straat of wijk toekomstbestendig prettig leefbaar te maken (en houden), wordt ook steeds vaker gekeken naar faciliteiten voor pakketbezorging. Gezien het toekomstige scenario van groeiende pakketvolumes, zijn pakketautomaten hierbij een erg waardevolle toevoeging, mits geplaats op plekken waar veel pakkettenverkeer samenkomt, zoals wooncomplexen, appartementengebouwen of zakelijke multi-tenant gebouwen.

Minder verkeersbewegingen
Pakketautomaten zorgen ervoor dat de eerste afleverpoging nagenoeg altijd succesvol is. Dat betekent dat er geen extra pogingen ondernomen hoeven worden door de bezorger. Als nu een levering niet lukt, is de kans groot dat je het pakketje alsnog kan afhalen bij een pakketpunt. En daar afhalen levert ook weer extra bewegingen op, maar dan door de ontvanger. En hoe meer pakketdiensten, hoe intensiever dit fenomeen zich voordoet.

Er zijn diverse studies verricht naar het voordeel dat een pakketautomaat oplevert als deze factoren worden doorgerekend. De opzet van die onderzoeken en de factoren die daarin zijn gewogen verschillen weliswaar, maar de uitkomsten pleiten zonder uitzondering voor de bredere inzet van afhaalpunten zoals de pakketautomaat.

Duurzaamheidswinst becijferd
Uit één van de onderzoeken bleek dat, wanneer 50% van de pakketten in een ronde afgeleverd konden worden op een automaat of centraal afhaalpunt, het aantal kilometers sterk daalt (-55%). McKinsey becijferde zelfs dat de uitstootvermindering in dichtbevolkte stedelijke gebieden met pakketautomaten tot wel 70% kan dalen, mits er sprake is van een voldoende dekkend netwerk. De TU Delft vermeldt een 2/3 reductie van emissies (waarbij ritten van ontvangers naar een automaat zijn meegerekend). "Wanneer pakketautomaten White Label zijn en alle pakketdiensten er dus op kunnen afleveren, zijn de emissiereducties tot wel 40% haalbaar." (Bron: MDPI)

Consument is bereid te betalen
Een geruststelling voor gebouweigenaren die overwegen een pakketautomaat te plaatsen, is dat de meeste consumenten best bereid blijken wat extra te betalen voor een duurzamer pakketlevering (Bron: D&B). In complexen (zowel wonen als zakelijk), waar de maandelijkse huur van een automaat in de servicekosten verdeeld kan worden over het aantal huurders of eigenaren, kan het bedrag tot slechts enkele euro’s per maand beperkt worden. Voor veel onderzochte consumenten is dit acceptabel, zeker wanneer men ook al de nodige ellende en irritaties heeft ervaren die pakketleveringen in complexen met zich kunnen meebrengen. Onderzoek van de TU Delft laat n.b. zien dat consumenten het gebruik van pakketautomaten gemiddeld waarderen met een 8,8. Een locatie nabij het huisadres, 24/7 beschikbaarheid en gebruikersvriendelijkheid bleken de belangrijkste kenmerken voor deze hoge score van de pakketautomaat.

De CiPiObox
CiPiO wil de groeiende pakketstroom faciliteren, thuisbezorging comfortabeler maken en tegelijkertijd bijdragen aan een duurzamer stadslogistiek. Daarom plaatsen wij pakketautomaten in appartementen- en zakelijke complexen. Onze White Label automaten maken het mogelijk voor alle bezorgdiensten om er eenvoudig in af te leveren. Meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Geraadpleegde onderzoeken
McKinsey (2017)
TU Delft (2018)
Dijksterhuis & van Baaren (feb. 2021)
Topsector Logistiek (maart 2021)
MDPI (jan. 2021)

Afbeelding-McKinsey.jpg

 

Terug